編集部|
先日、木更津のクルックフィールズにお邪魔してきました。
小林|
どうでした?
編集部|
入り口の総合案内の佇まいに驚きました。窓を開け、対応してくださったスタッフの方の笑顔にまず癒されました。
小林|
そうでしたか。
編集部|
ランチを自分たちですませてから、スタッフにご案内いただいたのですが、それから先の時間は別物になりました。彼女がクルックフィールズで担当されている仕事はシフォンケーキを焼くパティシエとのこと、クルックフィールズの整地作業での石拾いからシフォンケーキ、プリンのレシピづくり、そしてプレス対応をされているという守備範囲の広さにはさらに驚きました。彼女の「プレイヤー」として現場に立ち、自分の言葉と感想を交えて語られる言葉に説得力がありました。
小林|
僕はクルックのメンバーに、ここは会社という組織になっているけど、バンドのようなものだと。たとえば、リズムを刻むドラムがいい音を追求し、その音が出せるようになると、全体の呼吸が合い始め、バンドがさらなる良い響きを求めて、どんどんいい音になると。
編集部|
小林さんの中で、木更津という地で、具体的な“場”であるクルックフィールズをつくるという構想はいつごろからあったのですか?
小林|
構想そのものは2005年にスタートした『KURKKU』が原点。『KURKKU』は当時のエコブームにも後押しされ、オーガニック・レストランやオーガニック・コットン事業などで評価を得たのですが、2009年のリーマンショックで消費マインドが環境ではなくコストに転じ、日本でも格差社会の兆候が現れ始め、停滞期を迎えました。そんな状況下で東日本大震災と福島第一原発事故が発生、僕たちの命のあり方そのものが問われることになったのです。
ap bankはその本来の活動の一環として被災地に赴き、地元の皆さんと一緒にReborn-Art Festival(リボーンアート・フェスティバル)を実施しました。
その経験から僕らが学んだこと、それはアートやクリエイティブの大切さ、そして「食」のもつ本質的な喜びと可能性でした。
『KURKKU FIELDS』では、刺激的でワクワクする感覚で体験できる「食」やアート、農業体験やワークショップなど、ひとつひとつを丁寧に考え、創り上げています。
編集部|
ここでの小林さんの役割を伺えますか?
小林|
「いのちの手触り」をテーマに、フィールズ内のさまざまなパートを僕が信頼を置くプロフェッショナルにお願いし、それぞれのクリエイティブが響き合う「場所づくり」になるように総合プロデュースをしています。
編集部|
ちなみにKURKKUという言葉の意味とそのコンセプトはどこから来たのですか?
小林|
ap bankの音楽活動の軸となる「Bank Band」の1枚目のアルバムのジャケットデザインをお願いした佐藤可士和さんがアンディ・ウォーホールの『バナナ』の作品にインスパイヤーされて、僕たちに『きゅうり』のビジュアルを提案してくれたんです。
ap bankとは別に、「実践の場」を作りたいと思っていた時で、みんなでその名前を考えていました。フィンランド語で「きゅうり」はkurkku(クルック)、これがそのまま会社名となって、「快適で環境に良い未来に向けた暮らし」をコンセプトにした「クルック」プロジェクトが生まれたんです。
編集部|
あの有名なバナナのレコードジャケットですね。
小林|
ザ・ヴェルヴェット・アンダーグラウンドのファーストアルバム『ザ・ヴェルヴェット・アンダーグラウンド・アンド・ニコ』、あのバナナです。
編集部|
最後に。コロナに加えてロシアのウクライナ侵攻と、世界はさらに騒然としていますが、小林さんは未来をどのようにお考えですか?
小林|
僕は現在、全国48カ所をツアー中なんですが、メンバー全員が各地のステージで自分が出来ることを出し切っています。その反応はコロナ前のドーム・ツアーやアリーナでのコンサートでは感じられなかったほどの手応えです。
現在が厳しい状況であることは確かですが、僕たちが仲間たちの声を聴き、響きあい、やるべきことを全力でやりきることで、流れは変わると思います。
悪いことがあれば、その次には必ず良いことが巡ってくるはず、だからこそ、全力で良い未来を引き寄せる行動し続けようと思っています。
NO|
The other day, I visited KURKKU FIELDS in Kisarazu.
TK|
How did you find it?
NO|
I was surprised by the appearance of the general information at the entrance. First of all, I was healed by the smiles of the staff who opened the windows to respond.
TK|
Is that so.
NO|
After having lunch by ourselves, we were guided by a member of staff, and the time we spent was really quite something. The lady’s job at KURKKU FIELDS is a pastry chef who bakes chiffon cakes, but I was so surprised by her wide range of duties. From picking up stones during the ground levelling work, to making chiffon cakes and puddings, to liaising with the press. Her presence as a ‘Player’ and in speaking about her impressions in her own words made her persuasive.
TK|
I’m a member of KURKKU, and although it’s a corporate organisation, it’s like a band. For example, when on a quest for a good sound on the rhythmic drums, and you become able to produce that sound, the all band member’s breathing starts to match, and when the band searches for a better sound, it becomes better and better.
NO|
When did the plan for creating a concrete ‘Place’, KURKKU FIELDS in Kisarazu, start?
TK|
The concept itself originated from ‘KURKKU’, which started in 2005. ‘KURKKU’ was boosted by the eco-boom at the time, and its organic restaurant and organic cotton business was well reputed. However, due to the Lehman shock in 2009, the consumer sentiment turned to cost over environment, and signs of societal disparity began to appear in Japan as well, leading to a period of stagnation. Under these circumstances, the Great East Japan Earthquake and Fukushima Daiichi Nuclear disaster occurred, and the very nature of our lives was questioned.
As part of its original activities, ap bank went to the disaster area and held the Reborn-Art Festival with the locals. What we learnt from that experience was the importance of art and creativity, and the essential joy and potential of ‘Food’. At ‘KURKKU FIELDS’, everything is carefully considered and created and you are able to have stimulating and exciting experiences of ‘food’, art, agricultural experiences and workshops etc.
NO|
Could you tell us about your role there?
TK|
Under the theme ‘Feeling of Life’, I request support from professionals whom I trust for various parts within the fields, and together we are collaboratively producing ‘Places’ that resonate creatively.
NO|
By the way, where did the meaning of the word KURKKU and its concept come from?
TK|
Kashiwa Sato, who we asked for the jacket design for Bank Band’s first album, was inspired by Andy Warhol’s ‘Banana’ work, and he suggested a ‘Cucumber’ visual. Separately to ap bank, when I wanted to create a ‘Place of Action’, everyone was thinking about the name. In Finnish, ‘Cucumber’ is ‘Kurkku’ (pronounced like ‘crook’), and that became the company name. The ‘Kurkku’ Project was born under the concept “living towards a comfortable and environmentally-friendly future”.
NO|
It’s that famous banana record cover, isn’t it?
TK|
That banana, The Velvet Underground’s first album ‘The Velvet Underground & Nico’.
NO|
And finally. Russia’s invasion of Ukraine in addition to the pandemic makes the world even more turbulent, but what are your thoughts on the future?
TK|
I am currently touring 48 locations nationwide, and all the members are doing what they can on stage at each location. The reaction has been more impressive even than pre-Covid and the dome and arena tours.
It is true that the situation is tough now, but I think the flow will change as we listen to the voices of our friends, resonating with each other and doing our best to do what we need to do. When bad things happen, good things always follow, and that’s why I will continue to do my best to attract a good future.