編集部|
2001年9月11日、「September 11 attacks」、あの日、小林さんはニューヨークにいらしたのですか?
小林|
日本です。ただ、当時の妻と二人の子どもはまさにその現実を目撃することになりました。住まいがワールド・トレーディング・センターから2キロの距離にあり、彼女たちは2機目の航空機がビルに突入するという出来事を窓越しに立ち会うことになったのです。ニューヨークを襲ったテロの一報を受け、僕も急遽ニューヨークに向かったのですが、JFKから自宅にどのように向かったのかも覚えていないほど動揺していました。
事件以来、団結の象徴である星条旗をそこかしこに掲げていた当時のニューヨーク、ただ当時から坂本龍一さんは「憎しみの連鎖を断ち切る」を意味する「非戦」を提唱されていました…。
編集部|
環境プロジェクトに融資を行う組織「ap bank」の設立されたのは2003年ですが、これに先立ち、9.11の翌年には2002年に小林さんの呼びかけで「環境問題に関する勉強会」がスタートしていらっしゃいますね?
小林|
僕の肩書きは音楽プロデューサー、僕の得意なことは“場”をつくりだすこと。楽曲を書く、詞を考える、アレンジをする。音楽の周辺にはさまざまな“場”があります。レコーディング、ライブ、そこでは多くのプロフェッショナルが集まり、音楽の名の下で新たな価値を生み出して行きます。
9.11は衝撃以外の何物でもありませんが、世界経済の中心地、しかもワールドビジネスの象徴、ワールド・トレード・センターが消滅したことを受け、お金とは一体、どういうものだろうと考えるようになりました。そして、僕がたどり着いたのは「お金は道具に過ぎない」ということでした。
勉強会を通して知った「市民のためのバンク」という銀行のポジション、預けた資金がどのように社会で機能し、還元されるのかが把握できない一般的預金に対して、ap bankは環境など、僕たちが望む目的の下で機能し、生かされる。このアイデアにMr. Childrenの桜井和寿君、坂本龍一さん、そして僕の3人で資金を拠出し、ap bankを立ち上げました。
ap bankの立ち上げにあたり、僕たちは『サステナブル』という指標を掲げ、自然エネルギーの普及、環境保全活動への融資をする。さらに音楽家として野外音楽イベント「ap bank fes」、東北の復興支援活動なども立ち上げ、僕たちの想いを伝え、共有する“場”で活動することにしました。
編集部|
「ap」の意図と意味をもう少し詳しくお聞かせください。
小林|
「AP」すなわち「Artists’ Power」、“アーティストたちの力”、そして“代替電力=再生可能エネルギー”を意味する「Alternative Power」。つまり、アーティストのイマジネーションの力、そしてサステナブルなエネルギーが循環する世界の創出です。
編集部|
2005年にはap bank fesの開催など、ap bankが順調な発展してきた中で、2011年3月11日、小林さんの故郷である東北地方を東日本大震災が襲った…。
小林|
ただちに災害復興支援の募金活動「ap bank Fund for Japan」のスタートを決断、これと並行して被災地での炊き出し、災害復興ボランティアの派遣など、復旧支援の行動を宮城、岩手を中心に展開し、「ap bank fes」の活動もこれに連動させました。この活動は現在では東北支援のみならず、日本各地を襲った自然災害の被災地でも実施しています。2014年広島の土砂崩れでの「だんだんカフェ with ap bank」、2016年熊本地震でも炊き出しや支援のためのライブをしました。
編集部|
「9.11」からちょうど10年後に、ご自身にも所縁が深い東北を襲った震災、どんなお気持ちでしたか?
小林|
大きな衝撃を受けました。若い頃は、「こんな世界は一度、壊れてしまってもいい」などを嘯いていたこともありましたが、巨大地震と津波により壊滅的な破壊を受けた東北、その惨状を目にし、心底から復興に尽くしたいと思いました。
希望を持ってポジティブに行動することの大切さ。人間は現在に至るまでにさまざまな災害や不幸な出来事に遭ってきています。が、その度にその困難を乗り越え、「今」を僕らに届けてくれた。「ネガ」(否定的なこと)があれば、その反対には「ポジ」(肯定的な力)が必ず作動するはずです。まさに自然界や宇宙の循環のように。
NO|
11th September 2001, the day of the ‘September 11 Attacks”. Were you in New York that day?
TK|
In Japan. However, my wife at the time and my two children witnessed it. Their residence was two kilometres from the World Trade Centre, and they witnessed through their window the second aircraft crashing into the building. I was in such a rush to get to New York after receiving the news about the terrorist attack, but I was so upset I could not even remember how to get to my house from JFK.
NO|
The organisation ap bank, that finances environmental projects, was established in 2003, but prior to this in 2002, a year after 9.11, a ‘study session on environmental issues’ was started at your request.
TK|
My title is music producer, and my specialty is to create a ‘Place’. Writing music, thinking about lyrics, and arrangement. There are various ‘Places’ surrounding music. Recording, live performances, where many professionals come together to create new value in the name of music.
9.11 was a shock. The disappearance of the World Trade Centre, the centre of the world economy and the symbol of world business, I began to wonder what money is really all about. And what I arrived at is that ‘Money is just a tool’.
AP bank is positioned as a ‘Bank for Citizens’, something I came to know about through a study session. In contrast to general deposits, where it is not possible to understand how the deposited funds will function and be returned to society, ap bank functions and is utilised for our desired purposes, such as the environment and welfare. Mr Kazutoshi Sakurai of Mr. Children, Mr. Ryuichi Sakamoto and myself contributed funds to this idea and launched ap bank.
When we launched ap bank, we set up a ‘sustainable’ index and provided loans for the expansion of renewable energy and environmental conservation activities. In addition, as musicians, we also launched an outdoor music event called ‘ap bank fes’ and reconstruction support activities in Tohoku, deciding to work in a ‘place’ where we can convey and share our thoughts and ideas.
NO|
Please tell us more about the meaning and intent of ‘ap’.
TK|
‘AP’ meaning ‘Artists’ Power’, the power of artists, and ‘Alternative Power’, meaning renewable energy. In other words, it is the creation of a world where the power of artists’ imaginations and sustainable energy circulate.
NO|
While ap bank was been steadily developing, such as hosting the ap bank fes in 2005, the Great East Japan Earthquake struck the Tohoku region, your hometown, on the 11th March 2011.
TK|
We immediately decided to start the fund-raising ‘ap bank fund for Japan’ for disaster recovery support, and at the same time we developed support actions centred around Miyagi and Iwate, such as preparing meals in the disaster areas and dispatching disaster recovery volunteers etc. The ‘ap bank fes’ activities were linked to this.
These activities are currently being carried out not only in support of Tohoku, but other areas affected by natural disasters in various areas of Japan. In 2014, we had live performances at ‘Dandan Café with ap’ for the landslides in Hiroshima, as well as for the 2016 Kumamoto earthquake, where we had a concert for meal preparations and support.
NO|
Just ten years after 9.11, how did you feel about the earthquake that struck Tohoku, a place so close to your heart?
TK|
I was shocked. When I was young, I used to arrogantly declare that ‘This world can be broken once’, but after seeing the disaster in Tohoku, devastated by the huge earthquake and tsunami, from the bottom of my heart I wanted to do my utmost to help it recover.
It is important to act positively with hope. Thus far human beings have been hit by various disasters and unfortunate events, yet every time they overcame the difficulties and delivered the ‘Now’ to us. For every negative thing, there should always be an opposite, positive force. Exactly like the circulation of nature and the universe.