~地球の声に耳を傾ける~
エコピープル

2022年春号 Ecopeople 91『音楽のように響き合う社会へ、』
小林武史さんインタビュー

© ap bank

1 音楽は僕に地球につながる扉を開いてくれた。

編集部
2003年に設立されたap bankの活動など、『サステナブル』をテーマにさまざまなアクションを展開されていらっしゃいますが、小林さんの原点であり、活動の根幹である音楽との出会いについてまずはお聞かせください。

小林
僕の生まれた山形県新庄市、当時の日本全体がそうであったように外国の文化に対し開かれた地方都市でした。映画館もレコード店もそれぞれ数軒あり、文化的にも活気のある街で育ちました。僕には年が離れた三人の兄がいるのですが、長兄は古典好きでクラシックを、二番目の兄はアメリカンスタンダードやジャズ、三番目の兄はビートルズ世代、そして僕は当時の情操教育の一環としてピアノを習い、一方でテレビをつければ流れてくる歌謡曲も耳にしながら、様々な音楽に包まれて育ちました。
編集部
明確にレイヤーがある多様な音楽環境の中で子ども時代を過ごされたのですね。

小林
音楽が持つメッセージやその歌詞の意味、それぞれの曲の誕生の背景や社会情勢などにも興味を持って聴いていました。当時、高校生だった兄は学生運動の末期の世代でしたが、彼らが運動を通して掲げたふたつの課題、「デモクラシー」と「リベラル」は、必ずしも一致するものではないことも薄々感じていました。
ほどなく起こったチェ・ゲバラ等によるキューバ革命、その後のキューバ危機。米ソ間の緊張緩和に向けて動いた国連事務総長だったウ・タント氏の名前など今でもはっきり覚えています。
そんな激動する時代において、ボブ・ディランやジョン・レノンは複雑に絡み合う問題を抱える世界に対してもっと心を開き、すべての物事は繋がっているというメッセージをストレートに託した音楽をつくっていたんです。ディランやジョンの音楽を僕はリアルタイムで聴きながら過ごしていました。

70年代から音楽の道に入り、80年代に入ると僕はアーティストたちのライブにキーボードで参加したり、楽曲の編曲などを手がけるようになりました。
80年代に入ると、日本にもグローバル化の波が押し寄せ、社会全体が経済重視へと舵を切り、80年代後半にバブル期を迎えます。そして僕たちの業界にも若干の時差があったものの、その波は到来しました。この潮流の中で僕は大きなお金を手に入れることになったのです。それは予想外の額でした。
全てが経済に過度に依存する動きは加速し、「富」と「権力」がアメリカへと集中する中、その状況に疑問は感じながらもこの潮流はとまらないだろうと僕は感じていました。実際、音楽界はこの経済重視の動きに追随し、80年代は「商業ロック」と呼ばれるような過度なプロダクション技術で制作される音楽に支配されて行きました。ところが、90年代に入って、ロックの原点回帰を促すアウトサイダーたちがシアトルから突如登場したのです。その代表格、ニルヴァーナ(*1)が牽引したオルタナティブ・ロック、そのアコースティックで荒削りな手触りは鮮烈でした。
*1 ニルヴァーナ:アメリカ・シアトル出身のロックバンド
  「ニルヴァーナ」はサンスクリット語で「涅槃」を意味する仏教哲学の概念

編集部
社会に対する問題意識、対立軸をアメリカの音楽シーンは素早く反応するパワーが潜んでいるのですね。

小林
僕が生まれてすぐに訪れた60年代は、ビートルズがインドの音楽を取り入れたり、西洋と東洋の文化が混じりあったり、サイケデリックなカオスが生まれたりした時代、戦争が終息した世界で世界の多様性に興味が集まる、いわば多国籍、多文化への関心が集まった時代です。70年代後半から80年代は経済発展に伴い、商業主義の影響が色濃い「ポピュラーミュージック」が流行。さらに世紀末を控えた90年代は混沌とした世界を反映した「グランジ」(*2)が勃興し、新世紀初頭は自己のアイデンティティを追求する動きからもナショナリズムへと大きく振れた。その間の音楽シーンの僕なりの分析です。
*2 グランジ:薄汚れたという意味。
90年代後半、僕を取り巻く環境が変わったこともあり、自分が最も影響を受けたアメリカ音楽の現場、その最先端に実際に身を置くためにニューヨークにスタジオを持ちました。そして、そこで「9.11」を経験することになったのです。

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eco people

Spring 2022 Ecopeople 91

© ap bank

Part 1
Music opened a door to the world for me.

Naoko OTA (NO)
You are involved in various activities and projects under a ‘Sustainable’ umbrella, such as ap bank, established in 2003. First of all, please tell us about your roots, such as your first encounter with music, which forms the base of your activities.

Takeshi KOBAYASHI (TK)
Shinjo City, Yamagata Prefecture, where I was born, was a regional city that was open to foreign cultures, as was the rest of Japan at the time. I grew up in a culturally vibrant city with several movie theatres and several record stores. I have three older brothers. My eldest brother loves classical music, my second brother loves American Standard and jazz, and my third brother was of The Beetles generation. I grew up surrounded by various types of music as part of my emotional education at the time, including learning piano and listening to songs that would be played when the TV was turned on.
NO
You spent your childhood in a diverse musical environment with clear layers.

TK
I was also interested in listening to the message of music, the meaning of lyrics, the background of the birth of each song and the social situation surrounding it. At the time, my older brother, who was a high school student, was the last student activist generation. I felt that the two challenges they raised through their activism, ‘Democracy’ and “Liberalism”, did not always necessarily fit well together.
The Cuban Revolution by Che Guevara and others soon began, and then the Cuban Missile Crisis. I still remember clearly the name Mr. U Thant, the UN Secretary-General who worked to ease tensions between the United States and the Soviet Union.
In such a turbulent era, Bob Dylan and John Lennon were more open to the world of intricately intertwined problems and made music with a straightforward message: Everything is connected. I spent my time listening to Dylan and Lennon’s music in real time.

I began on my musical path in the 70s and in the 80s I started to participate in artists’ live performances, on the keyboards and arranging songs. In the 1980s, a wave of globalisation swept into Japan, and society as a whole became focused on the economy, entering the bubble period in the latter half of the 80s. Although there was a slight time difference in our industry, the wave arrived there too. During this trend, I received a lot of money. An unexpected amount.
Movements overly dependent on the economy continued to accelerate, and with ‘Wealth’ and ‘Power’ concentrated in the US, although I was sceptical about the situation, I felt that the trend would not stop. In fact, the music world followed this economic focus, and the 1980s was dominated by overproduction, music known as ‘Commercial Rock’. However, in the 90s, outsiders suddenly appeared from Seattle to encourage rock to return to its origins. Its representative, alternative rock driven by Nirvana (*1), with brilliant acoustics and roughness.
*1 Nirvana: Rock band from Seattle, USA
  ‘Nirvana’ is a Sanskrit concept of Buddhist philosophy.

NO
So the American music scene has the power to react quickly to social issues and opposing axes?

TK
The 60s, which arrived just after I was born, was a time when The Beatles adopted Indian music, Western and Eastern cultures were mixed, and psychedelic chaos was born. It was an era when the war was over and people were interested in multinational and multicultural, the diversity of the world so to speak. From the latter half of the 70s to the 80s, together with economic development ‘Popular Music’ became popular, which was strongly influenced by commercialism.
Furthermore, as we approached the end of the century in the 90s, ‘Grunge’ (*2) broke out, reflecting the chaotic world. At the beginning of the new Century, there was a big swing from the pursuit of one’s identity to nationalism. This is my own analysis of the music scene during that time.
*2 Grunge: Meaning slightly dirty
In the late 90s, the environment surrounding me changed so I set up a studio in New York to actually put myself at the forefront of the American music scene, which I was most influenced by. And that is where I experienced 9.11.

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