~地球の声に耳を傾ける~エコピープル

 

2021年冬号 Ecopeople 90隈研吾さんインタビュー

新型コロナの地球規模の感染拡大で、一年遅れの開催となった『東京オリンピック・パラリンピック』。こうした異常な状況下で、世界最大のスポーツの祭典が前代未聞の無観客での開催になることも予想しながら、そのメイン会場である国立競技場の設計・建築に参画された隈研吾さん。五色のシートがランダムに配置されたスタンドに、観客が不在であるにもかかわらず、やわらかで温かな印象を覚えた方は多いのではないでしょうか?

オリンピックに先立って開催されたのは、そんな隈さんのやわらかさを感じる視点で、ご自身の作品、建築哲学、未来の都市空間へのビジョンを展示した『隈研吾展 新しい公共性を作るためのネコの5原則』(高知県立美術館、長崎県美術館 、東京国立近代美術館)。

展覧会では、「人、あるいはネコ」が集まる場所を作るための主要な原則として、「孔(あな)」「粒子」「やわらかい」「斜め」「時間」の5つを掲げ、コンクリート空間から自然を感じ、自然と共生する都市空間へ回帰するためのヒントが随所に埋め込まれ、「新しい公共性」の姿を軽やかに提唱されました。

この発想の起点となったのがご本人が好きだというネコの視点。つまり、ネコが、そして私たち人間が普通に持っている身体感覚を大切にした建築でした。週末の仕事場に伺い、大きな仕事を終えた隈研吾さんに『新しい公共性』について伺いました。

「緊急事態宣言の中、箱を出て、歩き始めた。
歩いてみると、街が全く違うものに見えてきたのである。
ハコの外に、こんなにも大きな可能性があり、多くのコト(情報)があることに、今まで気がつかなかったことに驚いた。
その僕の歩いた場所、歩くことができた場所が公共空間である。」

*隈研吾『ネコに学び、ハコを出よう』
『隈研吾 新しい公共性をつくるためのネコの5原則』東京国立近代美術館

取材日|2021年10月23日
場所|東京・南青山
取材・テキスト|太田 菜穂子 Naoko OHTA
写真|広川 泰士 Taishi HIROKAWA

隈研吾さん
インタビュー


隈研吾 Kengo KUMA

1954年生。1990年、隈研吾建築都市設計事務所設立。慶應義塾大学教授、東京大学教授を経て、現在、東京大学特別教授・名誉教授。30を超える国々でプロジェクトが進行中。自然と技術と人間の新しい関係を切り開く建築を提案。主な著書に『点・線・面』(岩波書店)、『ひとの住処』(新潮新書)、『負ける建築』(岩波書店)、『自然な建築』、『小さな建築』(岩波新書)、他多数。

https://kkaa.co.jp

主な受賞歴|

2021
影響力のある100人 (TIME誌)
2019
John D. Rockefeller 3rd Award
サヴォイア勲章(キャバリエーレ ディ グラン クローチェ(大十字騎士))
紫綬褒章2018
2018
2018年日本建築学会賞 教育賞
2016
「持続可能な建築」世界賞
第15回公共建築賞行政部門 「シティホールプラザ アオーレ長岡」
アイコニック アワード 「中国美術学院民芸博物館」
フランス木の建築賞 1等「モンブラン・ベースキャンプ」
2011
芸術選奨文部科学大臣賞(美術部門) 「梼原 木橋ミュージアム」
2010
毎日芸術賞 「根津美術館」
2009
芸術文化勲章オフィシエ(フランス)
2008
エネルギー・パフォーマンス - アーキテクチャー・アワード(フランス)
Bois Magazine 国際木の建築賞(フランス)
2002
スピリット・オブ・ネイチャー 国際木の建築賞(フィンランド)
2001
村野藤吾賞 「那珂川町馬頭広重美術館」
インターナショナル・ストーン・アーキテクチャー・アワード
「石の美術館」(イタリア)
1997
日本建築学会賞「森舞台/登米町伝統芸能伝承館」
AIA(アメリカ建築家協会)ベネディクタス賞「水/ガラス」(USA)



eco people

Winter 2021 Ecopeople 90

The Tokyo Olympics and Paralympics, held one year late due to the global pandemic. In these unusual circumstances, Kengo Kuma participated in the design and construction of the National Stadium, the main venue of the Olympic events, with the expectation that the world’s largest sporting event would take place with an unprecedented number of spectators. I think many people felt that the haphazardly placed 5-coloured seats gave a gentle, warm impression, even with the absence of an audience.

Mr. Kuma’s gentle perspective could be felt through “A Plan for Tokyo, 2020: Five Purr-fect Points for Feline Architecture”, an exhibition of his work, architectural philosophy and vision for the future of Urban Space, held prior to the Olympics (Kochi Prefectural Museum of Art, Nagasaki Prefectural Museum of Art, National Museum of Modern Art, Tokyo).

In the exhibition, creating a place where ‘People or cats’ gather, the ‘five principles’ are ‘hole’, ‘particles’, ‘oblique’, ‘softness’, and ‘time’. Feeling nature from concrete spaces, and hints for return to urban spaces that coexist with nature, were embedded everywhere, and his vision for ‘New Public Space’ was lightly advocated.

The starting point for this idea was Kengo Kuma’s interest in the cat’s point of view. In other words, architecture that cherishes the physical sensations that we humans and cats normally have. After finishing a big project, I visited his workplace over the weekend to ask Kengo Kuma about these ‘New Public Spaces’.

“During the state of emergency, I left my box and started walking.
When I walked around, the city looked completely different. Outside the box, I was surprised that I hadn’t noticed how much potential there was, how much (information) was out there.
The places I walked around, where I could walk, were public spaces.”

* Kengo Kuma, “Let’s learn from cats and get out of the box”
“A Plan for Tokyo, 2020: Five Purr-fect Points for Feline Architecture”, National Museum of Modern Art, Tokyo

Date of Interview: 23rd October 2021
Interview Location: Minami-Aoyama, Tokyo
Interview/Text: Naoko OHTA
Photos: Taishi HIROKAWA

Kengo KUMA
INTERVIEW


Kengo KUMA

Born in 1954. Established Kengo Kuma & Associated in 1990. Having worked as a professor at Keio University and a professor at the University of Tokyo, he is currently a professor emeritus at the University of Tokyo. He has projects underway in more than 30 countries. His architectural designs open up new relationships between nature, technology and humans. Major books include Ten Sen Men (‘Point, Line, Plane’, Iwanami Shoten), Hito-no-Sumika (‘Shelters for People’, Shincho Sinsho), Architecture of Defeat (Iwanami Shoten), Small Architecture/ Natural Architecture (Iwanami Shoten).

https://kkaa.co.jp

Major Awards:

2021
TIME100, 100 Most Influential People (TIME Magazine)
2019
John D. Rockefeller 3rd Award
Military Order of Savoy (Cavaliere di Gran Croce) (Grand Cross of the Equestrian Order)
Medal with Purple Ribbon 2018
2018
2018 AIJ Education Award
2016
Global Award for Sustainable Architecture
The 15th Public Buildings Award / Category of Governmental Building for “City Hall Plaza Aore, Nagaoka”
Iconic Award for “China Academy of Art’s Folk Art Museum”
1st Prize, Wooden Architecture Award (France) for “Mont-Blanc Base Camp”
2011
Encouragement Prize for “Yusuhara Wooden Bridge Museum”
2010
Mainichi Art Award for ‘Nezu Museum’
2009
Decoration Officier de L'Ordre des Arts et des Lettres (France)
2008
Energy Performance + Architecture Award (France)
Bois Magazine International Wood Architecture Award (France)
2002
Spirit of Nature Wood Architecture Award (Finland)
2001
Togo Murano Award for “Nakagawa-machi Bato Hiroshige Museum”
International Stone Architecture Award ‘Stone Museum’ (Italy)
1997
Architectural Institute of Japan Award for “Noh Stage in the Forest" First Place, AIA DuPONT Benedictus Award for “Water/Glass” (USA)